Arc Raiders, az The Finals fejlesztőjének, az Embark Studiosnak a következő játéka, 2025. október 30-án jelenik meg PS5-re, Xbox Series X/S-re és PC-n.
További olvasás: Arc Raiders Olyan jó, hogy Aggódom, el fogja teljesen szippantani az életemet
Mint egy PvPvE extrakciós lövöldöző, az Arc Raiders arra hív, hogy felfedezd és fosztogasd ki egy elesett civilizáció maradványait, amely még mindig egy halálos mesterséges intelligencia-rendszer, az úgynevezett „Arc” irányítása alatt áll.
A játékot már néhány technikai teszt révén a játékosok kezében találhatták meg, és a reakciók túlnyomóan pozitívak voltak. Mindazonáltal előfordulhat, hogy nem sokat tudsz az Arc Raiders-ről vagy az extrakciós lövöldözőkről mint műfajról, és én, aki eléggé izgatott vagyok a játék iránt, szeretném mindent megtenni annak érdekében, hogy a potenciális játékosok számára a lehető legközelebbi és legközérthetőbb legyen. Ezért nézzük meg minden részletet, amit a játékról tudnod kell a megjelenés előtt — attól kezdve, hogy hány térkép van a játékban, egészen a tipikus mérkőzés teljes menetén át az általános menetig.
Te ellene vagytok, és ők is
Arc Raiders egy PvPvE extrakciós lövöldöző. Ez azt jelenti, hogy te és legfeljebb három fős csapatod valódi emberek ellen is harcol, továbbá a játék számítógép által irányított botjaival, de a fő „célod” az, hogy a pályát épen hagyd el egy adott időn belül — elméletben akár egyetlen lövés nélkül is. A kijutáshoz több liften keresztül lehetsz kijutni a térképen, mindegyikhez időzítő kapcsolódik. Ezenkívül kulcsokat is találsz vagy vásárolhatsz a menekülőnyílásokhoz, amelyek még gyorsabb menekülést tesznek lehetővé.
További olvasás: Nézd meg ezt a tényleg lenyűgöző pillanatot az Arc Raiders szerver Slamjéből
Az emberek és a járőrt támadó ellenséges AI jelenlétével számos emergens lehetőség adódik, ahogy a különböző játékosok, mindegyik a saját játéktechnikájával és céljaival, összefutnak a térképen rejtőző fenyegetésekkel. Ez egy intenzív játékot eredményez, amelyben néhány lépéssel érdemes előre gondolkodni minden egyes cselekedeted előtt, és mindig legyen egy kiútod szem előtt, abban az esetben, ha rájössz, hogy túl mélyre keveredtél.
Életben kijutsz, és megtartod mindent, amit magaddal hoztál, plusz minden, amit találsz. Ha meghalsz, mindent elvesztesz. Ugyanakkor van egy „biztonságos zseb” a készletedben, ahol egyetlen értékes tárgyat elhelyezhetsz, hogy a túloldalra érkezhess, ha elpusztulsz.
Ahogy felfedezed a térképeket, számtalan helyet találsz fosztogatásra. Elhagyott autók, iratrendezők és íróasztalfiókok üres irodákból és létesítményekből, tárolóedények és még sok minden más.
Többféle küldetéssor is vár rád, némelyik azt kéri, hogy konkrét tárgyakat fosztogass ki, míg mások azt kérik, hogy számolj le a játék botjaival, vagy az univerzumban „Arc” néven emlegetett fenyegetésekkel tartsd sakkban a harcokat. A küldetés előrehaladása meghalálás után is megmarad, és mérkőzésenként XP-t szerezhetsz, amelyet a karaktered tulajdonságainak fejlesztésére lehet felhasználni, tehát a halál nem teljes veszteség.
További olvasás: Arc Raiders’ Fejlesztője a grafikai lebutításról, az ellenségek nehézségéről és többről beszél a megjelenés előtt
Amikor nem a világ maradványaiból származó alkatrészek után kutatsz a terepen, otthonra találsz a „Speranza” nevű bázison, amely a játék megjelenése utáni indításokat, kézművességet és kereskedelmet szolgálja. Arc Raiders részletes kézműves rendszerrel rendelkezik; fegyvereket, kütyüket, olyan helyreállító tárgyakat építhetsz, mint pajzsvissza-öltők és kötöző pelenkák, és még sok minden mást. Emellett különféle NPC-kkel is cserélhetsz.
Ráadásul van egy kedvenc csirkéd, Scrappy, amely mindig örömmel üdvözöl, amikor egy mérkőzés után visszatérsz, és néhány kisebb kézműves szerszámot ad a pénztárcádba. Ha hosszabb veszteségi sorod volt, Scrappy több kézműves anyagot ad áldozatként a visszaeséseidért cserébe.
Ha kitekinted, láthatod a játékgörbét: indulj fel a térképekre, találj minél többet, kerüld el vagy vedd fel a harcot az emberek vagy a gépek ellen, térj haza, és építs jobb felszerelést a következő körödre.
A Arc Raiders térképeinek részletes megtekintése a megjelenéskor
Arc Raiders négy fő térképpel indul, mindegyik egy posztapokaliptikus Olaszországban játszódik, sajátos nehézségi szinttel és érdekességekkel. Ezek a térképek a Dam Battlegrounds, a Buried City, a Spaceport és a Blue Gate. Van továbbá egy gyakorló térfogat és egy titokzatos hely a „Stella Montis” névvel, amelyről a megjelenés előtt nem tudunk sokat.
A térképek változatosak. A Dam Battlegrounds sűrű mocsaraival és erdeivel brutális, Predator-szerű harcokat és üldözési jeleneteket ígér.

A Buried City egy kisebb, inkább városi környezet, látótávolságokkal a tetőkön át (bizonyos sűrű célpontküzdelmekre számítani lehet, ezekre már most is felkészülhetsz).

A Spaceport egy újabb nagyobb térkép. Ennek az előnézeti eseménynek az alatt a részemet rövidre fogták az agresszív játékosok miatt. Amúgy nagyon szép!
Végül pedig a Blue Gate egy gyönyörű, hegyvidéki térkép, ahol rengeteg domb és kiváló harcok várnak más játékosokkal. Egyszerűen a legkeményebb térkép, igen, az Arc jelenlétének köszönhetően. Emellett a felszín alatti gyönyörű, labirintusszerű acél- és betonlabirintusokba is lehet tévedni.

A Dam Battlegrounds talán most a kedvencem. Amennyiben szívesebben vagyok az észrevehetőbb rejtőzködő taktikához, a bokrok és fák rejtekhelyként való használata jól illik a stílusomhoz. De hadd legyen már igazságos megjegyezni, hogy más játékosok felkutatása a Blue Gate hegyes terepén sem adott kevesebb izgalmat.
Mi a rosszabb, a gépek vagy a többi játékos?
A címadott „Arc” különböző formákban érkezik. A fenyegetések köre a terepen lévő különböző drón típusoktól kezdve, akik a föld alatt kutatják az emberi fenyegetéseket, a kisebb járőroboroktól és apró pókocskáktól (vagy ahogy a játék hívja őket, a „Ticks”-ek), amelyek az elhagyott épületek belső részeit felügyelik, egészen a nem egyszer a harcba beszálló ellenfeleikig — meg kell figyelned a környéket. És nem félnek egyszerűen becsempésződni a játékosok közé egy skirmishbe, szóval ne lepődj meg, ha feléd özönlenek, amint látják vagy hallják a lövöldözést.
Vannak rá nagyobb fenyegetések is. A pók szerű Leapers, amint a név is sugallja, óriási távolságokat tudnak repülni üldözésük során. Ott van továbbá a Queen, amely gyakran őrzi a hasznos zsákmányt, különösen a Dam Battlegrounds térképen.
Ezek a gépek rendíthetetlenek és agresszívek a humán fenyegetések eltávolítására irányuló vágyukban, és jól kell eltalálnod a sebezhető részeket, hogy véget vess a harcnak.

Ami a humán fenyegetéseket illeti, más játékosokkal is számolnod kell, akik a játék képességeivel és a felszerelésük minőségével egyenlő kihívást jelentenek. Ha egy embert megölsz, egy jelzőfény lobban fel a levegőbe, és ez a közelben lévő szinte bárkinek jelez, hogy egy harc lejátszódott és zsákmányra lehet számítani.
Anélkül, hogy minden játékos számára egységes célokat adna a játék, az extrakciós lövöldözők igazán váratlan találkozásokhoz vezethetnek az emberi játékosok között. És őszintén szólva kicsit igazságtalannak is tűnhet, amikor valaki egy váratlan rejtőhelyről lő le.
További olvasás: Megkérdeztem Arc Raiders tervező igazgatójától, hogy a „táborozás” tesz-e engem rossz emberré
A Kotaku-val folytatott beszélgetésben Arc Raiders tervező igazgatója, Virgil Watkins elmondta, hogy a játék úgy lett megtervezve, hogy „mindig legyen időd megérteni és reagálni arra, ami veled történik.” A műfajban a TTK, azaz a halálig tartó idő hosszabb, mint a legtöbb játékban, és ez lehetővé teszi a reagálást. A többi játékos elleni harcról Watkins ezt mondta:
Egyszerűen egyenlő feltételek mellett, a TTK kiegyensúlyozása alapján, ha te teljes healthtel és teljes pajzzsal rendelkezel, és én is, és te először támadsz meg, nagyon valószínű, hogy vissza tudok lépni, el tudom kerülni a harcot, és valamit tenni tudok a helyzet enyhítésére. Igazán szeretjük, ha a harcainknak sok a visszacsatolása, és nem csak az azonnali [halál].
Minden térkép tele van lehetőségekkel, hogy más játékosokat hallj közelből. A játékosok észrevehető hangokat adnak ki nemcsak járáskor vagy futáskor, hanem amikor feltörnek zsákmánytarígókat, roncsolják a biztonsági kamerákat és a fémdetektorokat az elhagyatott belső terekben, megriasztanak vadon élő madarakat, akik felszállnak, és felhívják Arc figyelmét. Ezek mind jelezhetik, hogy egy másik játékos a közelben van, vagy felismerik a jelenlétedet más számára.
Ez mind megnehezíti a lopakodó térképen való előrehaladást. Ugyanakkor azt is jelenti, hogy jó rejtekhelyekkel észrevehetetlen észlelési lehetőségeket tudsz teremteni, különösen a játék térképein található bővel kínált rejtőhelyekkel.
Is Arc Raiders túl hardcore?

Én régóta rajongója vagyok az extrakciós lövöldöző műfajnak. Olyan különféle játékrendszerek egyedi módon való összekapcsolása ez, amely kiszámíthatatlan és ellenállhatatlan élményt ad. Ugyanakkor megértem, hogy ez a műfaj nem mindenkinek a kedvence, különösen annak fényében, mennyire halálos és kegyetlen lehet. Ha elveszíted az összes felszerelésedet, az fájdalmas visszaesés lehet, amelyről nehéz felállni. Az Embark Studios tisztában van ezzel, és az Arc Raiders-t úgy építette fel, hogy a kemény műfajhoz képest barátságosabban kezelhető legyen.
„A megközelíthetőség kulcsfontosságú tervezési tétel volt” — mondta Watkins a velünk készített interjú során. A quest haladása a vereség után is megmarad, Scrappy-tól kézművesanyagokhoz jutunk, és többféle kiút van, így nagyon megvalósítható a győzelemhez vezető saját tempó szerinti tervezés, miközben egy stabil biztonsági háló is a rendelkezésedre áll, ha veszítesz.
A vereség egy kivételesen összetört élmény egy extrakciós lövöldözőben. De ahogy korábban is mondtam, a mély alacsonyságok hozzák magukkal a feledhetetlen magasságokat, amikor életben maradsz egy feszült harcból, vagy sikerül elmenekülnöd egy édes zsákmányért.
A megjelenés előtt azonban csak egy kóstolót kaptunk az Arc Raiders pályáiról, a fegyverarzenáljáról és a fenyegetéseiről. Hogy a teljes élmény miként fejlődik majd idővel, az még kiderül. De a technikai előnézetek alatt a játékkal töltött időm alapján alig várom, hogy lássam, milyen vad, váratlan pillanatok fognak történni majd Olaszország posztapokaliptikus táján.