Final Fantasy Tactics híres a furfangos, különös és mélyen testreszabható munkarendszeréről. Lehet, hogy ez a legjobb munkarendszer bármelyik játékban, amit valaha láttunk. Biztosan a Square Enix hosszú ideje futó RPG-sorozatának legjobbja ebben a tekintetben (Final Fantasy XIV rajongói munka után a Dorter Slumsban szívesen vitatkoznának velem). De hogyan döntsük el, melyiket válasszuk? Itt van az én listám a legjobbakról, a puszta erő és a játék közben szerzett szórakozás arányának alapján.
Egy figyelmeztetés: az alábbi rangsorban nem található Time Mage, Mimic vagy Arithmetician típusú foglalkozás. Ennek az az oka, hogy bár mindegyik a játék legkikészebb képességei közé tartozik, rendkívül kontextusfüggőek, és/vagy inkább más foglalkozásokkal együtt érvényesek elsődlegesként. Tehát miközben érdemes mindenki számára megtanítani a Time Mage néhány képességét, soha ne azzal toljatok ki egyet pusztán a móka kedvéért. És míg a Mimic és az Arithmetician felelős a játék leggyilkosabb kombinációiért, mindkettő előnyökkel jár ugyan, de óriási hátrányokkal is, amelyek végső soron kizárják őket a számításunkból.
A következő foglalkozások azok, amelyek a legtöbbet hozzák ki a játékosoknak a pénzükből, és ezekhez érdemes visszatérni, miután a karaktereid elsajátították a többieknél is a tudásukat.
10. Orator (Szükséges Mystic Lv.3)
A Final Fantasy szeret kísérletezni a különleges karakterosztályokkal, és a Final Fantasy Tactics játékban ez a Mediator. Ez a foglalkozás beszél és fegyvert cipel. Ennyi. Bár nem a leggyorsabb vagy leghatékonyabb, elég sokoldalú és nagyon szórakoztató. A Megfélemlítés csökkenti egy egység Bátorságát, és tyúkká teheti őket. A Mimic Darlavon még a főnököket is elaltathatja. Mindezek a képességek nulla MP-be kerülnek és nincs rájuk varázslási idő. A sapka szabályait pedig szintén érvényesek.
9. Geomancer (Szükséges Monk Lv.4)
Mi történne, ha a lovag is kapna mágikus képességeket? Ez a Final Fantasy Tactics verziója a Blue Mage-nak. A Geomancerok kardot és pajzsot vihetnek, de távolról is ütnek a környezeti mágiával, amely a benne álló terület típusától függ. Minden támadásnál van esély a gyengítő hatás kiváltására, például lassításra vagy megkövesedésre. A támadások nem okoznak nagy sebzést, de ingyenesek, azonnal végrehajtódnak, és a közeledés közben apró sebzéseket hatnak az ellenfeleken.
8. Dragoon (Szükséges Thief Lv.4)
A Dragoons a legkitartóbb statnövekedéssel rendelkeznek és a legmenőbb kinézetű páncéllal. Két négyzetnyire is tudnak ütni dárdával, így távol tarthatják magukat a közvetlen közelharci visszavágásoktól. Ráadásul figyelmen kívül hagyhatják a magasságkülönbséget mozgás közben, és a Jump lehetővé teszi számukra, hogy távoli ellenfeleket érjenek el extra sebzéssel, miközben túlnyomó részt a veszély elkerülésével tölti a körét. Nem olyan látványos vagy szórakoztató, de képesek bántani is, és távolról az utolsó pillanatban egy-két ellenfelet varázslókat is le tudnak darálni.
7. Black Mage (Szükséges Chemist Lv.2)
A Black Mages a játék legmagasabb alap varázslatos támadóerejével rendelkeznek, és olyan dolgokat is képesek létrehozni vagy felrobbantani, néha akár a barátaikat vagy magukat is. Ez a lényeg, amit tudnod kell.
6. White Mage (Szükséges Chemist Lv.2)
Ez a legváltozatosabb varázslóosztály, mert képes a elesett csapattársaikat feltámasztani és Szent erejével támadni. Hasonlóan a Black Mage megfelelőjéhez, a Holy is csak egy négyzetre céloz, így ellenségeket tudsz felemelni anélkül, hogy a szövetségeseidet érintenéd. A teljes gyógyító feltámasztásokkal az Arise, a Reraise lehetővé teszi, hogy a szövetségeseket már a harc előtt visszahozd, mielőtt ők vonják magukra az ellenség tüzeit. Az egyetlen hátrány, hogy mindez hatalmas MP-ért cserébe jár.
5. Summoner (Szükséges Time Mage Lv.3)
A Summoners a játék legerősebb támadó varázslatait birtokolják. Ellentétben a Black Mages-szel, a szummonjai nem tudnak szövetségeseknek kárt okozni, és tágabb területeken hatnak. A Cyclops és a Bahamut óriási sebzést okoznak, és az The Ivalice Chronicles felújításában mindkettő varázslás közbeni időzítése minden tekintetben erősebb lett. Emellett a Lich elengedhetetlen a késői például a több ezer HP-t meghaladó ellenfelek elleni küzdelmekben. Ennek oka, hogy százalékos HP-alapon okoznak sebzést, így elérhetik a 999 sebzést is. Emellett a Golem remek támogató szummon az Íjászok tüzelésének elnyelésére a körök között.
4. Ninja (Szükséges Archer Lv.4, Thief Lv.5, Geomancer Lv.2)
Két szó: Dual-Wield. A kettő kardnál menőbb csak kettő kard lehet, és a Ninja ezt adja meg neked. Vagy ha RNG-szerencsétlen vagy, akkor két láncfűrészt is. A ninják kiváló mozgékonysággal és gyorsasággal rendelkeznek, és elegendő kikerüléssel felvértezhetők, hogy a törékeny életerőjük ne tűnjön el gyorsan. A dobó támadás nem a legjobb, de egy további jó távolsági opció az ellenségek messzire való kiválogatására.
3. Samurai (Szükséges Knight Lv.4, Monk Lv.5, Dragoon Lv.2)
Oké, talán hazudtam. A kettő kardnál menőbb csak egy nagy kard, amit a fejed fölé emelsz, hogy varázslatot végezz vele. A Samurai egy másik érdekes változata annak a kérdésnek, hogy „mi van, ha a lovag is mágus lenne?” Az Iaido-képességek a varázsló támadóerőhez igazodnak, és lehetővé teszik, hogy gyógyíts, buffolj, debuffolj és nagy területet sebezzen magad körül anélkül, hogy a barátokra lőnél. Kezdetben költséges lehet, amikor a kardok véletlenszerűen eltörnek használat közben, de a Ninja-nál és Geomancer-nél mutatott nagyobb ellenálló-képesség is vonzóvá teszi. Néhányan a Ninja-t a Samurai elé helyeznék, mert perverz kielégülést éreznek abban, hogy folyamatosan vissza kell őket kelteni.
2. Chemist (Kezdettől fogva feloldva)
Kezdetektől fogva feloldva, a Chemist-ek a Final Fantasy Tactics harctéri gazdaságának igazi dolgozóállománya. Nem feltűnőek, de hihetetlen értéket nyújtanak: azonnali gyógyítást varázslatok várakozása nélkül, anélkül, hogy attól kellene tartanod, hogy marad-e elég MP a tankban. Emellett fegyvereket is kapnak, és gyakran automatikusan felfedezik a harc során körülöttük rejtőző tárgyakat. Szinte semmilyen harcban nincs olyan helyzet, amit ne lehetne megnyerni, ha többször és mindennel potikat és phoenix downs-t dobálsz rá. Ráadásul rengeteg mókás erszényük van.
1. Monk (Szükséges Knight Lv.3)
A Monk. Hol kezdjem? Nincs szüksége fegyverekre vagy sapkákra, így nem kell (és nem is érdemes) a fenntartásra hatalmas összegeket költeni. A játék legjobb fizikai támadóerő növekedése a játéban, és a Martial Arts képesség minden eddiginél hasznosabb. Vannak távolsági opciói, és ingyenesen feltámaszthatod társakat vagy ingyenesen eltávolíthatod a státuszhatásokat. Ráadásul az egyetlen foglalkozás, amely több karakter MP-jét egyszerre képes visszatölteni, így a nagy mesterháborúk fegyverei tovább üzemelhetnek. Az egyetlen hátrány az, hogy ezek a képességek súlyosan korlátozottak a magasságkülönbségek miatt, tehát okosan kell játszani. De ha minden más kudarcot vall, egyszerűen pofozd fel mindenkit nagyon, nagyon erősen. Minden alkalommal működik.