A Final Fantasy Tactics legjobb kasztjai, rangsor szerint

2025.10.02.

Final Fantasy Tactics híres a furfangos, különös és mélyen testreszabható munkarendszeréről. Lehet, hogy ez a legjobb munkarendszer bármelyik játékban, amit valaha láttunk. Biztosan a Square Enix hosszú ideje futó RPG-sorozatának legjobbja ebben a tekintetben (Final Fantasy XIV rajongói munka után a Dorter Slumsban szívesen vitatkoznának velem). De hogyan döntsük el, melyiket válasszuk? Itt van az én listám a legjobbakról, a puszta erő és a játék közben szerzett szórakozás arányának alapján.

Egy figyelmeztetés: az alábbi rangsorban nem található Time Mage, Mimic vagy Arithmetician típusú foglalkozás. Ennek az az oka, hogy bár mindegyik a játék legkikészebb képességei közé tartozik, rendkívül kontextusfüggőek, és/vagy inkább más foglalkozásokkal együtt érvényesek elsődlegesként. Tehát miközben érdemes mindenki számára megtanítani a Time Mage néhány képességét, soha ne azzal toljatok ki egyet pusztán a móka kedvéért. És míg a Mimic és az Arithmetician felelős a játék leggyilkosabb kombinációiért, mindkettő előnyökkel jár ugyan, de óriási hátrányokkal is, amelyek végső soron kizárják őket a számításunkból.

A következő foglalkozások azok, amelyek a legtöbbet hozzák ki a játékosoknak a pénzükből, és ezekhez érdemes visszatérni, miután a karaktereid elsajátították a többieknél is a tudásukat.

10. Orator (Szükséges Mystic Lv.3)

A Final Fantasy szeret kísérletezni a különleges karakterosztályokkal, és a Final Fantasy Tactics játékban ez a Mediator. Ez a foglalkozás beszél és fegyvert cipel. Ennyi. Bár nem a leggyorsabb vagy leghatékonyabb, elég sokoldalú és nagyon szórakoztató. A Megfélemlítés csökkenti egy egység Bátorságát, és tyúkká teheti őket. A Mimic Darlavon még a főnököket is elaltathatja. Mindezek a képességek nulla MP-be kerülnek és nincs rájuk varázslási idő. A sapka szabályait pedig szintén érvényesek.

9. Geomancer (Szükséges Monk Lv.4)

Mi történne, ha a lovag is kapna mágikus képességeket? Ez a Final Fantasy Tactics verziója a Blue Mage-nak. A Geomancerok kardot és pajzsot vihetnek, de távolról is ütnek a környezeti mágiával, amely a benne álló terület típusától függ. Minden támadásnál van esély a gyengítő hatás kiváltására, például lassításra vagy megkövesedésre. A támadások nem okoznak nagy sebzést, de ingyenesek, azonnal végrehajtódnak, és a közeledés közben apró sebzéseket hatnak az ellenfeleken.

8. Dragoon (Szükséges Thief Lv.4)

A Dragoons a legkitartóbb statnövekedéssel rendelkeznek és a legmenőbb kinézetű páncéllal. Két négyzetnyire is tudnak ütni dárdával, így távol tarthatják magukat a közvetlen közelharci visszavágásoktól. Ráadásul figyelmen kívül hagyhatják a magasságkülönbséget mozgás közben, és a Jump lehetővé teszi számukra, hogy távoli ellenfeleket érjenek el extra sebzéssel, miközben túlnyomó részt a veszély elkerülésével tölti a körét. Nem olyan látványos vagy szórakoztató, de képesek bántani is, és távolról az utolsó pillanatban egy-két ellenfelet varázslókat is le tudnak darálni.

7. Black Mage (Szükséges Chemist Lv.2)

A Black Mages a játék legmagasabb alap varázslatos támadóerejével rendelkeznek, és olyan dolgokat is képesek létrehozni vagy felrobbantani, néha akár a barátaikat vagy magukat is. Ez a lényeg, amit tudnod kell.

6. White Mage (Szükséges Chemist Lv.2)

Ez a legváltozatosabb varázslóosztály, mert képes a elesett csapattársaikat feltámasztani és Szent erejével támadni. Hasonlóan a Black Mage megfelelőjéhez, a Holy is csak egy négyzetre céloz, így ellenségeket tudsz felemelni anélkül, hogy a szövetségeseidet érintenéd. A teljes gyógyító feltámasztásokkal az Arise, a Reraise lehetővé teszi, hogy a szövetségeseket már a harc előtt visszahozd, mielőtt ők vonják magukra az ellenség tüzeit. Az egyetlen hátrány, hogy mindez hatalmas MP-ért cserébe jár.

5. Summoner (Szükséges Time Mage Lv.3)

A Summoners a játék legerősebb támadó varázslatait birtokolják. Ellentétben a Black Mages-szel, a szummonjai nem tudnak szövetségeseknek kárt okozni, és tágabb területeken hatnak. A Cyclops és a Bahamut óriási sebzést okoznak, és az The Ivalice Chronicles felújításában mindkettő varázslás közbeni időzítése minden tekintetben erősebb lett. Emellett a Lich elengedhetetlen a késői például a több ezer HP-t meghaladó ellenfelek elleni küzdelmekben. Ennek oka, hogy százalékos HP-alapon okoznak sebzést, így elérhetik a 999 sebzést is. Emellett a Golem remek támogató szummon az Íjászok tüzelésének elnyelésére a körök között.

4. Ninja (Szükséges Archer Lv.4, Thief Lv.5, Geomancer Lv.2)

Két szó: Dual-Wield. A kettő kardnál menőbb csak kettő kard lehet, és a Ninja ezt adja meg neked. Vagy ha RNG-szerencsétlen vagy, akkor két láncfűrészt is. A ninják kiváló mozgékonysággal és gyorsasággal rendelkeznek, és elegendő kikerüléssel felvértezhetők, hogy a törékeny életerőjük ne tűnjön el gyorsan. A dobó támadás nem a legjobb, de egy további jó távolsági opció az ellenségek messzire való kiválogatására.

3. Samurai (Szükséges Knight Lv.4, Monk Lv.5, Dragoon Lv.2)

Oké, talán hazudtam. A kettő kardnál menőbb csak egy nagy kard, amit a fejed fölé emelsz, hogy varázslatot végezz vele. A Samurai egy másik érdekes változata annak a kérdésnek, hogy „mi van, ha a lovag is mágus lenne?” Az Iaido-képességek a varázsló támadóerőhez igazodnak, és lehetővé teszik, hogy gyógyíts, buffolj, debuffolj és nagy területet sebezzen magad körül anélkül, hogy a barátokra lőnél. Kezdetben költséges lehet, amikor a kardok véletlenszerűen eltörnek használat közben, de a Ninja-nál és Geomancer-nél mutatott nagyobb ellenálló-képesség is vonzóvá teszi. Néhányan a Ninja-t a Samurai elé helyeznék, mert perverz kielégülést éreznek abban, hogy folyamatosan vissza kell őket kelteni.

2. Chemist (Kezdettől fogva feloldva)

Kezdetektől fogva feloldva, a Chemist-ek a Final Fantasy Tactics harctéri gazdaságának igazi dolgozóállománya. Nem feltűnőek, de hihetetlen értéket nyújtanak: azonnali gyógyítást varázslatok várakozása nélkül, anélkül, hogy attól kellene tartanod, hogy marad-e elég MP a tankban. Emellett fegyvereket is kapnak, és gyakran automatikusan felfedezik a harc során körülöttük rejtőző tárgyakat. Szinte semmilyen harcban nincs olyan helyzet, amit ne lehetne megnyerni, ha többször és mindennel potikat és phoenix downs-t dobálsz rá. Ráadásul rengeteg mókás erszényük van.

1. Monk (Szükséges Knight Lv.3)

A Monk. Hol kezdjem? Nincs szüksége fegyverekre vagy sapkákra, így nem kell (és nem is érdemes) a fenntartásra hatalmas összegeket költeni. A játék legjobb fizikai támadóerő növekedése a játéban, és a Martial Arts képesség minden eddiginél hasznosabb. Vannak távolsági opciói, és ingyenesen feltámaszthatod társakat vagy ingyenesen eltávolíthatod a státuszhatásokat. Ráadásul az egyetlen foglalkozás, amely több karakter MP-jét egyszerre képes visszatölteni, így a nagy mesterháborúk fegyverei tovább üzemelhetnek. Az egyetlen hátrány az, hogy ezek a képességek súlyosan korlátozottak a magasságkülönbségek miatt, tehát okosan kell játszani. De ha minden más kudarcot vall, egyszerűen pofozd fel mindenkit nagyon, nagyon erősen. Minden alkalommal működik.

Dóra Tóth
Dóra Tóth
Magyarországon születtem és mindig is rajongtam a játékok világáért. A FunnyGames.hu-n íróként a videojátékok, sportfogadás és online szerencsejátékok legfrissebb híreit hozom el az olvasóknak. Célom, hogy mindenki számára érthető és élvezetes formában mutassam be a digitális szórakoztatás világát.